Nu aan het lezen
Gas d’r op! Alles over gas in de camper  

Gas d’r op! Alles over gas in de camper  

Gas in je camper

Je kunt er mee koken, verwarmen, koelen en er zelfs op rijden: gas! Hoewel er inmiddels voor veel van deze toepassingen ook elektriciteit gebruikt kan worden, kiezen veel camperaars nog steeds voor gas in de camper, een van oudsher populaire vloeibare energiebron. Maar ga je voor losse flessen, of voor een vaste LPG-tank? En wat doe je als het op is? Daarom vertellen we je alles over… gas in de camper!

Lekker kunnen koken in je camper staat, een enkele uitzondering daargelaten, meestal vrij hoog op de verlanglijstjes van aspirant-camperaars. Hoewel elektrisch koken in populariteit toeneemt, kiezen de meeste zelfbouwers nog steeds voor gas in de camper. En ook de bus verwarmen doen veel camperaars nog steeds met behulp van een speciale gaskachel. Zelfs koelen kan met gas. Denk maar eens aan een absorptiekoelkast, die door gas te verbranden de koelkast koud maakt. Sommige auto’s en campers zijn zelfs zo aangepast dat gas dienst kan doen als brandstof. Kortom: gas in de camper is een veelzijdige energiebron voor allerlei toepassingen.

In principe onderscheiden we drie soorten gas: aardgas, propaangas en butaangas. Daarnaast heb je LPG, een mengsel van propaan- en butaangas. Zowel propaan- als butaangas (en dus ook LPG) is geschikt voor gebruik als gas in de camper. Het verschil tussen propaangas en butaangas is het ‘kookpunt’, de temperatuur waarbij gas vloeibaar wordt, en andersom. Bij butaan is dat 0 °C, bij propaan -44 °C. Bij temperaturen rond het vriespunt is butaangas dus niet meer bruikbaar en bij LPG blijft het butaangas in de fles achter. Goed om rekening mee te houden!

Propaan- en butaangas worden in dezelfde flessen verkocht, maar hebben dus wel andere eigenschappen. Aardgas, het gas dat in een stenen huis vaak de boel verwarmt, ruikt hetzelfde maar is wel degelijk anders. Wil je dus zo’n mooi kooktoestel bedoeld voor in een woning inbouwen? Dan moet je de branders (sproeiers) aanpassen om je toestel geschikt te maken voor het gebruik van flesgas, maar daarover straks meer.

Mocht je je afvragen of het welbekende Campingaz een speciaal soort gas is: nee hoor! In de blauwe flessen zit butaangas en Campingaz heeft hiervoor een slim ruilsysteem opgezet binnen heel Europa. Zodoende kun je op veel campings en bij supermarkten in het binnen- en buitenland je lege fles omruilen voor een volle. Maar let op! Hoewel de flessen lekker compact en licht zijn, zijn ze in Noord- en Oost-Europa minder goed verkrijgbaar en in verhouding een stuk duurder dan andere gasflessen.

Met gas in de camper moet je, het zal je niet verrassen, voorzichtig omgaan. Daarom zijn vrij veel zaken omtrent (het bijvullen van) gas in de camper aan regels gebonden. Het niet dichtdraaien van je gasfles of je gasfles tijdens het rijden gebruiken is gevaarlijk. Er bestaat altijd een kans dat je een ongeluk krijgt waardoor de gasslang breekt, bijvoorbeeld. Daarom ben je verplicht om je gasfles dicht te draaien voordat je gaat rijden. Mocht je gasfles niet zo makkelijk bereikbaar zijn, dan kun je ook een speciale crash-sensor plaatsen. Deze schakelt de gastoevoer uit zodra die een ongeluk detecteert.

Als je van plan bent gebruik te maken van LPG als energiebron in je camper, dan is het ook handig om voorafgaand de regels omtrent het vullen van je tank even goed door te nemen. Hoewel het overal in Europa is verboden om je LPG-tank bij het tankstation te vullen, handhaven veel Europese landen die regel niet. Daarom stappen toch veel camperaars, zeker als ze lang of zelfs fulltime weggaan met de camper, over op LPG als gas in de camper. Het scheelt nou eenmaal een behoorlijke duit. Het inbouwen van een LPG-installatie is wel weer vrij kostbaar (denk aan een bedrag tussen de 200 en 800 euro).

Het is in Nederland (nu nog) toegestaan om, zonder keuring of toestemming, een LPG-installatie in te bouwen voor recreatief gebruik. In Duitsland is dat anders, daar kennen ze een verplichte keuring (volgens de G607 norm). Sommige campings daar willen tegenwoordig een keuringsrapport zien voordat je welkom bent, als je LPG gebruikt als gas in de camper. Nederland lijkt langzaam dat voorbeeld te volgen. Zorg dat je weet waar je aan begint en doe goed onderzoek. Voor de handige zelfbouwer is het een klus die je prima zelf kunt uitvoeren, maar zoals voor alle zelfbouwklussen geldt: safety first!

Ben je op zoek naar een refill van je gasfles? Bij veel Nederlandse verkooppunten kun je losse drukflessen omruilen of laten vullen (met een speciale weegschaal). Wil je een lege LPG-fles bij het tankstation vullen? Dan moet daar een vulbeveiliging op zitten zodat de gasfles niet te vol raakt (en kan ontploffen). Vul nooit zelf je wissel-gasfles met LPG!

Veel landen hanteren hun eigen regels wat betreft gas in de camper. Hoewel de Europese Unie veel regelgeving heeft ontwikkeld voor het gebruik van gas in voertuigen, is dit verre van uniform doorgevoerd. In de praktijk wil dat nog wel eens problemen opleveren. In Spanje bijvoorbeeld kun je alleen gas krijgen in rode, Spaanse flessen. Om zo’n fles te bemachtigen moet je een Spaans adres hebben. Het eerder besproken Campingaz is in Spanje wel goed om te ruilen, maar daar krijg je dan wel een lokaal merk (Butsir) voor terug. Deze kun je vervolgens in andere landen weer niet inruilen voor Campingaz. Lees daarom voordat je op reis gaat hoe de landen waar je doorheen komt omgaan met gas in de camper, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Tip: Je vindt lege Spaanse gasflessen nog wel eens op vlooienmarkten. Zodra je er één hebt bemachtigd kun je deze inruilen voor een volle. 

En dan nu door naar het echte werk: het inbouwen van je eigen installatie voor gas in de camper. Niet alleen voor je eigen veiligheid, ook voor je camperverzekering moet je hierbij rekening houden met een paar belangrijke vereisten. Zo moet je gebruik maken van een oranje gasslang die niet ouder is dan vijf jaar en moet de gasdrukregelaar in goede staat én niet ouder dan tien jaar zijn. De rest van de leidingen in de camper mogen niet met oranje slang worden uitgevoerd. De gasfles moet rechtop in een aparte, luchtdichte kast (een ‘gasbun’) staan, die voorzien is van een ventilatiegat in de bodem van minimaal 100 cm2 (10×10 cm). Gas is namelijk zwaarder dan lucht, dus zal bij een gaslek het ontsnapte gas in de camper via de bodem naar buiten vloeien. De installatie moet deugdelijk bevestigd zijn en er mag geen elektra in de gasbun zitten. Wil je je camper laten (goed)keuren, wat vaak nodig is voor je verzekering, dan worden al deze punten gecontroleerd.

Er bestaan ook LPG-gasflessen die je wél horizontaal mag monteren. Deze plaats je onder de camper, zodat je geen spaarzame ruimte van je camper afsnoept. Aangezien je in dat geval niet bij de hoofdafsluiter kan, zul je ook een elektrische aftapkraan moeten inbouwen om de gasfles tijdens het rijden af te kunnen sluiten.

Hoewel gas natuurlijk een fossiele brandstof is en de hele wereld daar spaarzaam mee om moet gaan, geeft het gebruik van gas in de camper veel mensen door de grote energiewaarde en veelzijdigheid nog steeds veel comfort. Het zal voor veel mensen daarom voorlopig nog the way to go zijn. Maar het kan ook anders: een camper volledig gasvrij maken is tegenwoordig goed mogelijk. Je kookt dan op inductie en als je het water of de binnentemperatuur wilt opwarmen doe je dat met een elektrische heater. Daar heb je veel energie voor nodig, die je bijvoorbeeld met zonnepanelen op je dak kunt opwekken, of je moet er rekening mee houden dat je je huishoudaccu wat vaker moet opladen aan de walstroom.

JOIN THE VANLIFE COMMUNITY!

Meld je, via de knop hieronder, aan voor onze vaNLife updates en ontvang elke maand camper inspiratie, de laatste nieuwtjes, unieke aanbiedingen en handige vanlife tips in je mailbox!

Bekijk reacties (0)

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.

Copyright 2021-2024 vaNLife magazine. Design by Ride the Wave | content & design.