Nu aan het lezen
Camper uit de stalling? Doe een voorjaarscheck!

Camper uit de stalling? Doe een voorjaarscheck!

Voorjaarscheck Autosleutelcursus

Wat keken we er reikhalzend naar uit: de wintermaanden komen ten einde, het startschot voor het camperseizoen wordt gelost. Voor veel parttime camperaars is dit de tijd om hun trouwe vierwieler weer uit de stalling te halen. Dat is meteen hét moment voor een voorjaarscheck. Het regelmatig onderhouden en controleren van je bus kan onaangename verrassingen onderweg voorkomen en draagt bij aan die zorgeloze vakantie waar je zoveel zin in had. Gelukkig kun je het meeste makkelijk zelf doen en hoeft het niet veel tijd te kosten.

Artikel door: autosleutelcursus.nl

Voordat je naar de stalling gaat

Staat de ophaaldatum van je geliefde camper al in je agenda? Dan is het goed om te checken of je het voertuig in de wintermaanden geschorst hebt. Controleer meteen of de APK nog geldig is. Voordat je de weg op gaat moet de schorsing zijn opgeheven en het voertuig APK-goedgekeurd, anders riskeer je fikse boetes.

Leg ook tissues, een zaklamp en een beetje zeepsop klaar om mee te nemen. En vergeet vooral de sleutels niet, want je zal niet de eerste zijn…

Bij de stalling

Rondom het voertuig

Als je bij de camper aankomt, start dan met een rondje goed kijken. Begin bij de banden, want mochten die niet in goede conditie blijken, dan is rijden echt niet verstandig. Kijk of de band goed hard oogt en of er geen droogtescheuren of beschadigingen zichtbaar zijn. Pomp sowieso voordat je gaat rijden de band op tot de juiste spanning, zo voorkom je onherstelbare schade door rijden met een te zachte band.

5021: weeknummer en jaartal van productie van de band

Loop vervolgens een ronde om de camper om eventuele schade aan de buitenkant te ontdekken. Je kunt hierbij denken aan stallingschade zoals kapotte behuizing van de verlichting. Controleer daarna samen met iemand of alle verlichting aan de buitenzijde van de camper werkt. Dus ook richtingaanwijzers, groot licht, mistlicht, remlicht en de achterlichten.

Onder de motorkap

Check of alle vloeistoffen in voldoende mate aanwezig zijn. Je kunt hierbij denken aan motorolie (gebruik hiervoor de tissues) en koel-, rem-, stuurbekrachtigings- en ruitenwisservloeistof. Houd bij het aflezen van de motorolie de peilstok altijd horizontaal. Mocht het reservoir voor de remvloeistof (bijna) leeg zijn, vul dan niet zomaar bij. Vaak duidt dit op een lekkage, hiermee gaan rijden is levensgevaarlijk.

Als je het advies hebt opgevolgd om bij lang stilstaan de accupolen los te halen, zet deze dan ook weer vast.

De beschutte ruimte onder de motorkap is een geliefde plek voor dieren om een nest in te maken. Controleer dus op nestmateriaal. Haal al het blad, takjes en ander materiaal onder de motorkap weg. Let ook op eventuele schades als loshangende bekabeling, scheuren in de slangen of doorgeknaagde riemen.

In het voertuig

Zet de auto op contact, een deel van de lampjes moet uitgaan. Daarna kun je de camper starten, waarbij de overige lampjes op het dashboard uitgaan. Gaan niet alle lampjes uit, check dan het instructieboekje van je camper.

Neem wanneer je na alle checks achter het stuur kruipt direct een moment om de spiegels te controleren.

Dankzij deze checks kan veel schade aan je camper worden voorkomen. Dat bespaart mogelijk een hoop (onderhouds)kosten. Mocht je nóg vaardiger willen worden in het onderhouden van je camper, dan is een (dag)cursus onder deskundige begeleiding een uitstekende optie.
Autosleutelcursus.nl helpt je graag om de autotechniek van je camper te leren kennen en op dit gebied zelfredzamer te worden. Maar vergeet niet het allerbelangrijkste: geniet van het rijden in je vertrouwde camper en het voorbereiden van de eerste trip van het seizoen.

De eerste kilometers

Wanneer je gaat rijden met de camper, let dan goed op het toerental van de motor. Laat het toerental niet te hoog oplopen maar rijd ook zeker niet met een te laag toerental. Het is het beste om het aantal toeren zo veel mogelijk in het midden van de toerenteller te houden tijdens deze rit. 

Wees alert op afwijkende motorgeluiden, zowel bij het stationair lopen als tijdens het rijden. Het is verder belangrijk om in de gaten te houden of de auto goed vrij rolt. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan één van de remmen vast zijn komen te zitten tijdens de stalling en is het goed dit te laten controleren bij de vakgarage. 

Wist je dat…

… je heel gemakkelijk kunt checken of het ventiel de oorzaak is van een zachte band? Neem wat zeepsop, vermeng dit met water en breng dit aan op en rond het ventiel van de band. Vormen er luchtbellen? Dan is het ventiel lek.

… je het productiejaar van banden zelf kunt aflezen op de band? Het advies is om de banden van je camper na zes jaar te vervangen. De band wordt afgekeurd bij het bereiken van een leeftijd van tien jaar.

… je de bandenspanning bij voorkeur checkt wanneer je die dag nog niet hebt gereden óf maximaal vijf kilometer hebt afgelegd? De lucht is dan nog niet opgewarmd (en dus uitgezet) door het rijden. Sta je toch pas na een flinke rit bij de pomp, tel dan 0,3 bar op bij de adviesspanning.

… je aan de peilstok kunt aflezen hoeveel olie er bijgevuld moet worden? Het indicatiegedeelte tussen min en max is meestal één liter.

… sommige voertuigen geen tastbare peilstok hebben? Daarbij is het oliepeil alleen af te lezen op het dashboard, met ingeschakeld contact.

… je altijd alert moet zijn op de verlichting op het dashboard? Een rood lampje betekent onmiddellijk stoppen op een veilige plek en de motor uitschakelen. Een oranje lampje geeft de mogelijkheid om door te rijden, maar regel dan wel zo snel mogelijk diagnose en advies bij de vakgarage. 

CHECKLIST

Voordat je naar de stalling gaat
– Eventuele schorsing beëindigen
– APK-datum checken
– Meenemen: autopapieren, sleutels, keukenrol of tissues, zaklamp, zeepsop

Bij de stalling
– Buitenkant: check banden, schades, verlichting
– Onder de motorkap: controle op nestmateriaal en beschadigingen, vloeistoffen
– Binnen: controlelampjes dashboard, spiegelstanden

De eerste kilometers
– Toerental motor in het midden van de toerenteller
– Alert zijn op motorgeluiden tijdens het stationair lopen en rijden
– Vrij rollen van de auto

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF!

Meld je, via de knop hieronder, aan voor onze nieuwsbrief zodat jij op de hoogte bent van nieuwtjes, nieuwe online artikelen en het uitkomen van de nieuwste editie van vaNLife magazine.

Bekijk reacties (0)

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.

Copyright 2021-2023 vaNLife magazine. Design by Passion DTP Projects.